Utsläpp från flyget
skriven av Noa Samenius
uppdaterades: 18 oktober, 2021
Sammanfattning
Det totala antalet flygresor i eller från Sveriges sedan 1990 har ökat från 0,47 resor per person och år till 1,1 år 2017. De totala flygrelaterade utsläppen har under samma tid ökat med 47 procent.
Antalet inrikesflygningar minskade mellan 1990-2017 från 0,47 flygresor per person och år till cirka 0,37 år 2017. Klimatpåverkan från dessa har gått ner och står nu för 7 procent av utsläppen. Utsläpp per personkilometer har minskat med i genomsnitt 1,9 procent per år, men är fortfarande höga jämfört med bil eller tåg. År 2017 var utsläppen, exklusive höghöjdseffekter, 90 gram koldioxid per personkilometer, och 170 gram CO2-ekvivalenter per personkilometer, inklusive höghöjdseffekten. Höghöjdseffekter är den ökade klimateffekt som uppstår vid förbränning på hög höjd (runt 8000 meter). Förbränning på hög höjd uppskattas i runda tal dubblera klimateffekten jämfört med om förbränningen skett på marknivå.
Den totala klimatpåverkan från svenska befolkningens flygresor uppskattas till cirka 10 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det är ökningen av internationella flygresor som har varit drivande. Utsläppen från inrikesflyget har gått från 687000 ton koldioxidekvivalenter år 1990 till 531000 år 2018, en nedgång på ungefär 13 procent. Nedgångarna har varit störst i samband med ekonomiska kriser. Eftersom antalet inrikes flygresor per person inom Sverige endast har minskat marginellt sedan 1990 är det tydligt att det är minskningen i utsläpp per personkilometer som lett till en minskning i de totala utsläppen av växthusgaser som inrikesflyget genererar.
Att växthusgasutsläpp från den svenska befolkningens flygresor sammantaget har ökat sedan 1990 beror på en kraftig ökning i antal utrikesflygresor under 90-talet. Ökningen förklaras sannolikt av flygmarknadens avreglering och skapandet av en gemensam europeisk flygmarknad, vilket lett till sänkta priser. Likaså förmodas flygets svenska undantag från koldioxid- och energiskatt och de internationella flygresornas nedsatta moms ha bidragit till låga priser och i längden ett ökat internationellt flygande.
Antalet internationella flygresor har fortsatt öka sedan sekelskiftet, men utsläppen per personkilometer har minskat. Denna effektivisering förklaras till hälften av en ökad kabinfaktor. Antal passagerare per antal säten ökade från 61 procent år 1991 till 80 procent år 2014. Den andra hälftenförklaras av utveckling inom exempelvis teknik och flygledning