Fossila energikällor
skriven av Lothar Nygren
uppdaterades: 2 december, 2021
Sammanfattning
Under rätt förhållanden kan döda djur och växter ombildas till fossila bränslen i en process som kan ta upp till flera miljoner år. Borrning och brytning i jordens skorpa gör att bränslena kan utvinnas och därefter brännas för att frigöra energi. Förbränningen ger upphov till koldioxid och luftföroreningar, men hög energitäthet hos kol, naturgas och diesel är en av anledningarna till att de fossila bränslena är svåra att fasa ut.
procent av världens energiproduktion 2019 var fossil.
Fossila bränslen är de bränslen som byggs upp av kolväten och kan finnas och utvinnas i jordens skorpa. De skapas genom att döda organiska material, såsom djur och växter, fallit till sjö- och havsbottnar, varvid de blir liggandes och täckta av lera. Under loppet av miljoner år täcks leran av mer lera (också kallat sediment) och så småningom har det som en gång var ett lertäcke blivit till sten och berg. Trycket på och temperaturen hos det organiska lagret ökar därför successivt och till slut har de organiska materialen ombildats till fossila material i form av bland annat råolja, kol eller naturgas.
De fossila materialen kan utvinnas genom borrning och brytning. Kolgruvor bryter kol medan borrning och därefter pumpning ger olja och naturgas om man lyckats nå en bränslereservoar. Fracking är en hydraulisk spräckning där en blandning vatten, sand och kemikalier under högt tryck sprutas ned borrhålet för att skapa sprickor och frigöra, annars oåtkomliga, bränsletillgångar. Vidare kan kan råolja kan raffineras genom destillering i oljeraffinaderier. Råoljan värms upp till flera hundra grader och tack vare olika kokpunkter hos dess beståndsdelar kan den separeras och bland annat bensin och diesel framställas.
Samtliga fossila bränslen kan brännas tillsammans med syre för att framställa värme som kan användas för upphettning, att driva hjulaxlar eller i elgeneratorer. En restprodukt av förbränningen är koldioxid och luftföroreningar. Bränslenas höga energidensitet jämfört fossilfria bränslen gör de svåra att byta ut, speciellt i industrier där höga temperaturer är ett måste eller för fordon med långa körsträckor utan stopp.
För några år sedan löd rubrikerna “Förnybart – billigare än fossilt”, men trots prispressen är den absoluta majoriteten av världens bränslen fossila. Även om drift- och installationskostnader beräknas vara mindre för många förnybara bränslen är fossila bränslen på många håll fortfarande billigare i praktiken. Detta beror bland annat på dyra omställningskostnader, att fossila bränslen både är förhållandevis lätta och kan lagra stora mängder energi, samt att befintlig teknik och resurser ofta förlitar sig på fossila bränslen. IEA visar dock att priserna på fossila bränslen är relativt konstant oavsett kapacitet, medan