Warning: Array to string conversion in /home/ephihems/old.miljoinfo.se/wp-includes/class-wp-theme-json.php on line 1920

Warning: Array to string conversion in /home/ephihems/old.miljoinfo.se/wp-includes/class-wp-theme-json.php on line 1920

Warning: Array to string conversion in /home/ephihems/old.miljoinfo.se/wp-includes/class-wp-theme-json.php on line 1920

Bioenergi


skriven av Lothar Nygren

uppdaterades: 26 november, 2021

Sammanfattning

Genom förbränning av biologiska restprodukter kan energi frigöras för att värma våra hus med fjärrvärme eller driva våra fordon med inblandat biodrivmedel.

Den största användningen i Sverige sker inom industrin, men i och med reduktionsplikt kan den komma att öka för transportsektorn.

Energi som kommer från biologiska material, biomassa, kallas för bioenergi. Växter omvandlar solenergi till kemisk energi i fotosyntesen medan djur bildar kemisk energi då de äter. Då bioenergi ständigt kan ombildas säger man att den är förnybar och den absoluta majoriteten kommer från växter och restprodukter. Rester bland annat i form av mat från människor och slam från reningsverk, samt restprodukter vid skogsavverkning och papperstillverkning. 

Biomassa kan brännas direkt för att utvinna värme. Sådan förbränning i Sveriges industrier står idag för den största användningen och den energi som inte kan återanvändas i industrin används för att värma våra fjärrvärmesystem. Vidare kan biomassa omvandlas till biobränslen. Pyrolys, syrefri förbränning, av träprodukter bildar träpellets. Syrefattig nedbrytning av stärkelse, fermentering, bildar etanol. Omförestring av vegetabiliska oljor skapar biodiesel. Dessa bränslen kan sedan förbrännas för att frigöra energi. 

Förbränning av biobränslen frigör koldioxid. Även om växterna tidigare fångat in samma mängd koldioxid sägs därför att biobränslen generellt inte är koldioxidfria. Fortfarande anses de flesta biobränslen betydligt bättre än fossila och speciellt har användningen ökat inom transportsektorn. Bränsleblandningar bensin, diesel eller fotogen med biobränslen har blivit regel för både bilar och flygplan och med nuvarande lagstiftning ska reduktionsplikten komma att öka i framtiden.

Dela i sociala medier
Palmolja som biodrivmedel

Alla biobränslen är inte lika bra för klimatet och miljön. Palmolja används till alltifrån snabbnudlar till kakor, men den främsta användningen av palmolja i EU är som biodrivmedel. 51% av all importerad palmolja används till biodiesel (HVO). Eftersom stor efterfrågan på oljan ofta står i indirekt koppling till avskogning, det vill säga avverkning av koldioxidinfångande regnskog, kan biodiesel gjord på palmolja var många gånger sämre för klimatet än de fossila bränslen som ska ersättas.

Därför beslutade EU 2019 att palmolja ska fråntas skattelättnader, det ska fasas ut med start 2023 och vara utfasat senast 2030. Generellt brukar restprodukter inte falla under samma lagstiftning som förstahandsprodukten, men i och med en ny, svensk förordning samma år gäller nationellt att om priset för restprodukten inte är mycket lägre fråntas produkten skattelättnader och spårbarhet blir ett krav. PFAD har seglat upp på samma prisnivå som palmolja, men är trots detta och likvärdig lagstiftning den vanligaste råvaran i svensk biodiesel.